Beskrivning av MediaLinqs prenumerationstjänst

Inlagt av Torbjörn Johnson tors, 12/08/2022 - 21:49

Net Media Systems visar HÄR en "live" demo av hur MediaLinq kan hantera premiumartiklar som kräver betalning för att kunna läsas. Varje artikel har en introduktionstext som kortfattat beskriver innehållet samt en "Läs mer"-knapp för dem som vill läsa vidare. Knappen ger ett antal alternativ: 1) Betala 1 kr för att få tidsobegränsad tillgång till denna artikel, 2) Betala 3 kr för att få tillgång till alla premiumartiklar under en dag (24 timmar), 3) Betala 10 kr och få tillgång till alla premiumartiklar under en vecka. Publicisten bestämmer vilka alternativ och belopp som ska gälla i det konkreta fallet. Betalväggen hanteras av MediaLinq som också sköter alla prenumerationer.
Alla som redan har ett Mediakonto i MediaLinq kan direkt betala via prenumerationsknappen. Den som inte har något Mediakonto uppmanas att bli medlem och skaffa ett konto. Det görs genom att man anger och bekräftar sin e-postadress. 

Vissa artiklar innehåller dessutom en donationsknapp för de läsare som önskar ytterligare premiera artikelförfattaren med en donation som här går till föreningen Medborgarperspektiv.se.

Så fungerar det

Demoartiklarna visar funktionaliteten hos betalväggen genom en riktigt fungerande "Läs mer-knapp" som gäller normala betalningar med svenska kronor. Testa gärna genom att antingen köpa alla premiumartiklar i denna demo för en dag (3 kr för "lösnummer") (Just nu finns 4 artiklar.) och sedan se att betalknappen återkommit efter 24 timmar. Eller köp endast den aktuella artikeln för 1 kr och få evig tillgång till denna artikel. Knappen visas då aldrig mer förrän läsaren loggar ut från den enhet med vilken de skapade kontot hos MediaLinq eller använder annan enhet. När läsaren loggar in försvinner knappen för den enhet som används (dator, platta, mobil).

Nätskribenter som arbetar utan betalvägg har länge efterlyst ett system med vilket små donationer (ner till 1 kr) ska kunna ges snabbt, enkelt och till låg kostnad för mottagaren. MediaLinq är ett sådant system, som dessutom kompletterats med funktioner för att hantera betalväggar och prenumerationer samt köp av enstaka artiklar. Även så små donationer/betalningar som 1 kr kan göras lika effektivt som större.

Betalningarna sker inom ramen för medlemskap i MediaLinq, vilket förbinder donatorer/prenumeranter/betalare med mottagare/skribenter/tidningar. Deltagande skribenter installerar en ”donationsknapp” eller en "betalknapp" eller båda i sina artiklar. Donationsknappen är vanligen placerad direkt efter artikeln så läsaren snabbt kan avgöra om den var värd en "mikro"-donation. Prenumerationsknappen placeras normalt efter en inledande introduktion och döljer resten av texten tills betalning erlagts. Den som köpt en artikel får sedan obegränsad tillgång till artikeln så länge den finns på nätet. MediaLinq ger också möjlighet att sälja "lösnummer", dvs ge tillgång till hela sajten (tidningen) under en dag. Utöver detta kan läsaren välja att prenumerera under olika tidsperioder (vecka, månad, halvår, år) och får då tillgång till hela sajten/tidningen under den period som prenumerationen löper. Månad, Halvår och År kan också väljas med automatiskt återkommande betalning så att prenumerationen löper utan uppehåll om det finns tillräcklig behållning på donations-/betalkontot.

MediaLinq erbjuder dessutom en "Läs mer"-knapp med donationsmöjlighet och plats för fri text t.e.x "Donera gärna/ en annan gång, läser vidare" Se ett par exempel på hur Nudgewall kan användas för att uppmana till donationer redan i början av en artikel så att donationsuppmaningen inte enkelt kan förbigås:  Exempel nr 1 och exempel nr 2.